Поиск статей:
ESI
Рейтинг:
ID: ESI409

ӘДЕБИЕТТІК ОҚУДА ӨЗІНДІК ЖҰМЫСТАРДЫ ҚОЛДАНА ОТЫРЫП ОҚУШЫЛАРДЫҢ ТАНЫМДЫҚ ҚҰЗІРЕТТІЛІГІН ҚАЛЫПТАСТЫРУ»

В статье описан опыт работы учителя в рамках ОЭР по теме «Формирование познавательной компетенции учащихся через использование самостоятельной работы на уроках литературы». 

The article describes practical experience of the teacher about the forming of pupils’ informative competence on the lessons of literature by means of using students’ independent work. 

Өзгеріске, жаңалыққа толы бүгінгі заман: мұғалімге ХХI ғасыр бәсекесіне сай, жан-жақты білімді, әлемдік кеңістігіне ұмтылатын жеке тұлғаны дайындауды міндеттейді. ҚР мемлекеттік жалпыға бірдей 12 жылдық білім беру стандартында білім беру жүйесінің мақсаттарына байланысты «Құзірет-білім берудің негізгі нәтижесі болып табылады» делініпоқушының проблемалық шешімін табу құзіреттілігіақпараттық құзіреттіліккоммуникативтік құзіреттіліктерді меңгеруіне ерекше назар аударып отырНегізгі құзыреттіліктерді қалыптастыру мәселесі оқушының өзіндік іс-әрекетін ұйымдастырудың ұтымды жолдарын іздестіруді көздейдіОл оқушылардың жас ерекшеліктеріне қарай педагогикалық-психалогиялық негіздеуді қажет етедіОл оқушының өзіндік білімін кеңейтуге деген алғашқы қадамы өз іс-әрекетінен айқын байқаладыОл тіпті мектепке дейінгі жастағы баланың ойын әрекетінен де анық көрінедіСондықтан баланың өзі атқарып отырған әрекеті ақпарат алуяғни әңгімеге тартуоның ақыл-ойының одан әрі дамуына кепіл бола аладыОған мектеп табалдырығын аттаған сәттен бастапоқушы ретінде өзіндік іс-әрекетін ұйымдастыруға жағдай жасау арқылы қол жеткізуге боладыОл мектепке дейінгі қаланған дағдылар негізіндесондай-ақ бастауыш білім беру сатысымен тікелей сабақтастықта жүзеге асадыӨз бетімен ойнап отырған бала өз бетінше ойлай да аладыСондықтан да оқушының өзіндік жұмысын ұйымдастыруды бастауыш сатыдан бастап қолға алу керек

Баланың өсу кезеңдеріне сай дамуындағы өзгерістер оның өзіндік іс-әркетіне тікелей байланысты. Бала қоршаған ортаның ықпалымен өзінің іс-қимылын өзгертіп отырадыАйналасындағы үлкендердіңқұрбыларының іс-әрекетіне қарапқызығушылығын да танытып жатадыӘринеоқу-тәрбие үрдісінде оқушы өзінің іс-әрекетін өз бетімен ұйымдастырып алып кете алмайтыны түсініктіОған әр оқушыныжеке ерекшеліктерін ескере отырып және жеке тұлға ретінде дамытуяғни қабілеті мен мүмкіндіктерін ашу арқылы қол жеткізуге болады

Жаңа заман жаңа адамды талап ететін болса, ол адамның өмір сүру тәсілі өзіндік іс-әрекетін ұйымдастыра білуінен бастау алады. Сондықтан баланы өзіндік іс-әрекетін ұйымдастыра білуге баулуөз бетімен өмір сүруге даярлаудың алғы шарты болып табылады. 12 жылдық оқытудағы басты мақсат

• қарқынды дамып келе жатқан ортада өмір сүруге қабілетті;

 • өзін-өзі дамытуға; 

• өз қалауы мен қоғам талабына сай өзін көрсете білуге бейім; 

• жан-жақты дамыған тұлғаны қалыптастыру болып табылады. 

Ендеше, алынып отырған тақырыбым бүгінгі күндегі білім беру үрдісінің бір бөлігі ретінде, бастауыш сынып оқушыларына қойылатын талаптарға жауап бере алады. Тақырыптың өзектілігі де осында

Теориялық кезең: Өзіндік жұмыстардың нәтижелі болуы үшін алдымен «өзіндік жұмыс» деген ұғым нені білдіріп тұрғанын анықтап алайық. Біріншіденөз бетінше жұмыс балалардың түрлі тапсырмаларды ешкімнің көмегінсіз орындауларыЕкіншіденмұндай жұмыстардың балаларды ұқыптылыққажинақылыққаөзінөзі бақылай білуге тәрбиелеуі.

 Ғылыми деректер бойынша оқушы есту арқылы -10% , көру арқылы-30% , қарапайым әрекет арқылы50% , ал белсенді іс-әрекет арқылы-90% естеріне сақтайды екен. 

«Қарасам-көремін, тыңдасам-естимін, ал әрекет жасасам-білемін» деген қытайдың нақыл сөзі де оқушының өзіндік іздену іс-әрекетінің маңыздылығын көрсетеді. Олай болсаоқушылардың танымдық құзіреттілігін қалыптастыруды оқушы өзіндік іздену әрекеті арқылы алу керекАл өзіндік жұмыстарын ұйымдастырудың негізгі шарттары не

Олар: 

 Мұғалімнің нақты тапсырмалар беруі; 

 Жұмысты өз еркімен және мұғалімнің қолдауымен жасауы;

 Жалпы бастауыш сынып оқушысының зейіні тұрақсыз, импульсивті, қабылдау мүмкіндіктері де әртүрлі болады ғой. Дегенмен деәр баланың бір нәрсеге бейімі боладыБейімділік-оянып келе жатқан қабілеттің алғашқы белгісіОқушының қабілетін дамытуға тек мектеп қана мақсатты түрде ықпал ете аладыӘр баланың тұлғасы жеке зерттеуді қажет ететін ғылым іспеттесТетігін дәл тапсаңіске қосыладыСебебіжүрегін қуантқан адамға сенедіСондықтан да балаға сенім қалыптастыру керекяғни «сен білесің», «сенің қолыңнан келеді», «үйренесің» деген сөздер оқушының өзіне деген сенімділігін арттырадыАл өзіне сенген оқушы өздігінен жұмыс жасауға үйренедісонымен қатар оқушының жеке қабілеті анықталадыәр бала өз деңгейіне қарай бағаланадыӘр баланың қарай тапсырма бергенде ғана дұрыс нәтиже болады.

 Мұғалім оқушылардың өздік жұмысын ұйымдастырғанда, алдымен оларды өздігінен жұмыс істеуге дайындайтын жаттығулардан бастап, кейін мұғалімнің көмегімен жасайтын жартылай дербес, ең соңында толық өздігінен жасайтын жұмыстарға үйрету қажет деп ойлаймын. 

Тәжірибелік кезең: Оқыту үрдісінде ең маңызды кезең-оқушылардың танымдық қабылдауын қалыптастыру. Ал оқушы танымын қалыптастыруда сөздің әсері зорСөз өнерінің әсерін тану үшіналдымен көркем мәтінді оқыту керекАл оқушыға ана тілін оқытуоңай жұмыс емес

«Оқу-қиын жұмыс, оқусыз образдар әлеміне бойлау жоқ», -деп академик Амонашвили де айтып кеткен. Ал бұл кезеңдегі түбегейлі мақсатты жүзеге асыратын оқу пәндерінің біріәдебиеттік оқу. «Оқытатын пәндердің бәрі бірдей керектібірақ бәрін қаусырыпорап алатын пәнана тілі екені даусызАна тілін жақсы меңгеріп алмайөзге пәндерді түсіну мүмкін емес» деп ЖАймауытов айтқан екен

Негізі, әдебиеттік оқу –ерекше сабақ, онда оқушылар өздері де байқамай еңбексүйгіштік, үлкенкішіге қамқорлықты бойына сіңіріп, сараңдық, өтірік, арамдық секілді мінездерді саналы түрде айыптайды. Ағартушығалым Ахмет Байтұрсынов «Жақсы дерлік тежаман дерлік те бір әдіс жоқолақтық белгісі-бір ғана әдісті болушеберліктің белгісі-түрлі әдісті болукерек орнында жоқ әдісті табу да қолынан келуМұғалім әдісті көп білуге тырысу керекОларды өзіне сүйенішқолғабыс нәрсе есебінде қолдану керек», - деп атап кеткен

Ендеше, оқушылардың танымдық құзіреттілігін төмендегі әдіс-тәсілдерді қолдану арқылы қалыптастыруға болады: 

 Арнаулы бір тақырыпта пікірталас тудыру.

  Әңгіменің ұқсастығын салыстыру, бөліктерге бөлу, ат қойғызу. 

 Қиялдау арқылы сурет салғызу, рөлге бөліп оқыту. 

 Ұнатқан кейіпкеріне мінездеме бергізу 

 Ой шапшаңдығын, сөз байлығын дамытуда өлең шумақтарын құрастыру. 

 Мәтін, ертегі, әңгімені өз беттерінше аяқтау. 

Оқушылардың өздіктерінен істейтін жұмыстары бастауыш сыныптарда ұзақ болмауы керек және көлемі шағын, мазмұны оңай болуға тиіс. 2-сыныпта − 5-10 минут, 3-сыныпта – 10-15 минут, 4-сыныпта 15- 20 минуттық тапсырмалар беріледі

Өзіндік жұмыс түрлерін ұйымдастыруда мынадай талаптар орындалу керек: 

 Өздігінен орындайтын жұмыстың мазмұны бағдарлама талаптарына сай болуы; 

 Өзіндік жұмыс оқушылардың ойлау қабілетін дамытуға тиіс; 

 Өзіндік жұмыстың түрі, мазмұнының әртүрлілігі; 

 Әрбір орындалған өзіндік жұмыс тексеріліп, бағалануы. 

Негізі, оқушылардың өздігінен орындайтын жұмысын басқару ісі 1-сыныптан, яғни «Әліппеден» басталады ғой. Баланың мектепке келгенге дейін «мен бәрін де мектептен үйренемін» деген үмітін ақтау ең бірінші мұғалімнің қатысуымен жүзеге асадыБұл жауапты кезеңдегі ең басты шаруа-баланың сауатын ашуытілінің дамуы өзінің ойын толық айтумен қатароқуға үйренуіӘсіресе бірінші сынып оқушыларының қиялы әдетегіден тысерекше болып келедіТіпті ертегіні мәтін желісімен өздері де құрастыра аладыӨзімнің оқушыларыма ұсынған ертегілерден мысал келтірейінБалаларға «Ертеде бір кішкене сиыр болыптыОны үлкен жануарлар мазақтай беріптіБірде шыбын келіпоны мазақтай бастады. .. Ертегіні аяқта» деген тапсырма бердімСонда бір оқушы былай деп аяқтады: -Сонда сиыр шыбынды аяғымен басам деп қорқыттыШыбын кешірім сұрадыЕкінші оқушыШыбын сиырды мазақтап отырғандаоны бір торғай жеп қойдытсс 

Сауат ашу кезеңінде берілген сөздерге бір әріп қосып, мағынасы өзгерген сөз жазуға тапсырма беруге болады. Айталыққала+қтаба+қат+аел+убақа+нөр+төр+е тб. «Берілген әріптерден сөз құрап жаз» тапсырмасытек бір әріп бір сөзде екі рет қайталанбайтындығын ескертіп отыру керекМысалыҰ А М З С Б Л Ы Қ Т Асықұсақбасбақмалмұзбұлақлақтасталбалтысұлқыс тб. «Сатылай сөз құра» тапсырмасы да оқушылардың танымдық қабілеттерін дамытуға өз үлесін қосадыМысалыӨнеге-неге-егеқұшақ-ұшақ-шаққиық-иық-ық тб. [4] 

• 2-сыныпта: тірек сөздер беру арқылы өлеңдер құрастыртуға болады: . .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. елімді, . .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .жерімді. . .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .сенімді деген секілді 

• «Ұйқасын тап»: -Алмастан тыным, Шабады. .. .. .. .. Малдарды баға білБабын. .. .. .. .. .. 

• Еркін тақырыпқа сурет салып, оған жан бітіріп, сөйлеттіруге болады; Ал, 3-сыныпта жүргізілетін жұмыстар 2-сыныпқа қарағанда мазмұны және көлемі жағынан күрделі болады. Жалпы оқушылардың өздіктерінен жұмыс істеу әрекеті бірден қалыптаспайдыОл өте күрделі үдеріс болғандықтанқарапайым сатыдан жоғарыкүрделі сатыға қарай біртіндеп дамиды

Төменде өзім әдебиеттік оқуда қолданып жүрген, оқушылардың өздігінен орындауға арналған тапсырмалар мен жұмыстарды көрсеткім келіп отыр: образға кіру, талдау мен қиялдпау, суырып салма ақын, диалог, ертегі, жұмбақ, мақалдар құрастыру. Образға кіру-жансыз заттардыңжануарлар мен өсімдіктердің орнына өздерін қойыполардың қандай күй кешіпқандай қызмет атқаратынын сезінуМысалыМен-ойыншықпынМені балалар өте жақсы көредіМен оларға қуаныш сыйлаймынТүрімнің көбі соншаәр бала өзі таңдайды

Қызметім-ойнатуСуырып салма ақын-өз ойынан өлең құрастыру үшін тақырыбы бойынша сипаттап беруОсы негізгі ойларды пайдаланыптірек сөздер арқылы жазуДиалогертегіМысалысөз таптарына ертегі құрастыру мақсатында тапсырма беру: « Бір күні зат есім мен етістік кездесіп қалды

Зат есім: -Менсіз сөйлем басталмайды, -деді. 

Етістік: -Ал менсіз ой аяқталмайды, -деді. » -Балалар ертегіні қалай аяқтар едіңдер? /қазақ тілімен байланыстыру/ 

Талдау және қиялдау. Талданбаған мәтін бала жүрегіне жетіпоны тебірентпейдіӘр мәтінді мүмкіндігінше қарай сұрақ-жауаптар алыпталдатыпөз ойларымен дәлелдету керек.

 Өздігінен орындайтын жұмысты ұйымдастыру − сабақтың ең күрделі кезеңі, өйткені жұмысты оқушылардың бәрі бірдей бір мезгілде аяқтамайды ғой. Дегенменөз бетімен жұмысты сабақтың кез-келген уақытында беруге болады

 Сабақтың мақсаты мен міндетіне қарай жаңа сабақты түсіндіргенде; 

 Қайталау сабағында; 

 Сабақты бекіту кезеңінде. 

Меніңше, егер мұғалім оқушыға бәрін өзі айтпай, бұрын алған білімдерін қолдануға лайықты жағдайлар туғызатын болса, сол кезде оқушы өздігінен ізденіп, жаңа міндеттерді шешуге тырысады. Сондықтан да өзіндік жұмыстың тиімділігі – оқушының танымдық құзыреттілігін қалыптастырып қана қоймайдысонымен қатар:

 1. Сынып оқушылары ойын ашық айта алуға үйренді; 

2. Оқушыларым мәселенің ең негізгі түйінін табуға машықтанды; 

3. Балаларымның басқа сабаққа қарағанда әдебиеттік оқуға деген белсенділігі арта бастады. Оған дәлел

1. Білім сапасының артуы, соңғы екі жылды диаграмма түрінде көрсетсем: 

2. Оқушыларым өз бетінше ізденіп, шығармашылықпен айналыса бастады: Дегенмен де, мен әлі де болса мақсатыма толықтай жеттім дей алмаймын, себебі ҒЗ жұмысының қорытынды кезеңінің аяқталуына біраз уақыт бар, сол кезеңде оқушыларымның жоғарыда аталған жұмысы төрт-бесеу емес, одан да көп болса екен және де сапаны одан жоғарлату мақсатында ізденіп, жан-жақты жұмыс жасасам деймін. Қорыта айтарымөзіндік жұмыс терең де берік білім алу құралы бола отырыпоқушының азамат ретінде өмірден өз орнын табуға кепіл бола алады деп ойлаймын

Ұлы неміс педагогы А. Дистервергтің «Жаман мұғалім ақиқатты өзі айтып береді, ал жақсы мұғалім оқушының өзін ізденуге жетелейді, ойға үйретеді» дегені мәлім. Ендешеәр ұстазда ойлауға үйрететін сабақтар көп болсын дегім келеді.

322 0
СЫМБАТ ЕЛЬБИСИНОВА, Өскемен қаласы бойынша білім бөлімінің «№6 орта мектебі» КММ – нің бастауыш сынып мұғалімі Ұлы дала ұстазы № 000311
Оставить комментарий

Подтвердите что вы не робот - [] *: