Поиск статей:
ESI
Рейтинг:
ID: ESI300

Қасиет тұнған-Құрқұдық, қасірет тұнған-Құрқұдық

Бұл мақаланың атауын «Қасиет тұнған – Құрқұдық, қасірет тұнған – Құрқұдық» деп атаудағы ойым, бұл қасиетті құдық - өйткені, ол Шәкерімдей асыл азаматтың, қазаққа берген ұлы ақын сүйегін отыз жыл бойы өзінде  сақтап жатты. Ал, қасірет қонған деп атауым, ол құдықта Шәкерім бабамыздың сүйегі мұсылмандық жолмен аруланып жерленбей, қара кигізге оралып,екі бүктеліп жатуы Шәкерімнің сүйегін 30 жыл жасырып жатқаны. 

Құрқұдық  Бақанас жерінде жатыр...

1931 жылы қазанда Шәкерімді атқан әскерлер қажының сүйегін түйеге артып Бақанасқа алып келеді. Шеттеу бір қораға түсіп сүйекті «енді не істейміз» деп отырғанда бір топ әскері бар Қарасартов келеді. Келе салып айғайлайды: «бәріңді құртам, жоғалтам, неге атасыңдар!» дейді. Себебі: «Шәкерімді тірідей ұста!» деген тапсырма алып келе жатқан беті екен. Сол жерде үштіктің сотын ұйымдастырып осылай да, осылай: «қатты қарсылық үстінде Шәкерім оққа ұшты» деп хаттама толтырады. Бәрі біткеннен кейін топырлап жүрген жұртқа: «Мынау - бандының бастығы Шәкерімнің сүйегі. Алам дегендерің   мүрдені алыңдар, өздерің жерлеңдер!» дейді. Ешкімнің батылы жетіп мәйітті жерлеуге ала алмайды. Қызылдар өтірік «жем тастап» кім келіп сүйекті алса соны тағы атқалы тұрғанын жұрт біледі. Осы оқиға кезінде Бердеш бастаған топ ішінде Шәкерімнің үлкен ұлы Зият бар бір белдің астындағы сайдың ішінде тығылып отырады. Бұл 1931 жылы қазан айының 2 күні болатын. Ертеңінде Бердеш бастаған топ сүйекті жерлеуге батылы жетпей түгелдей Қытай асып кеткен. Таң атқаннан кейін әскерлер қажының мәйітін  алып кетеді. Қабыштың әкесі Керімқұл: «Мынау – асылдың сынығы, көненің көзі еді» - деп жата қап жер бауырлап жылайды. Себебі Керімқұл мен Шәкерім – сыйлас, дәмдес адамдар болған. 

Қызыл әскерлер ақын сүйегін ана сайға апарады, мына сайға апарады. Олардың артынан көзге түспей Керімқұлдың Қабышы еріп отырады. Бір заматта әскерлер мәйітті Құрқұдыққа алып келеді. Бұл арада Майбасардың бәйбішесі Май апаң қайтыс болғанда зиратын тұрғызу үшін кірпіш қазған үлкен апан бар екен. Соған әкеліп қажының мәйітін тігінен тастап кетеді. Көзімен көрген жалғыз адам осы Қабыш. Алыстан бақылап қарап тұрған. Кейін заман өзгеріп, дүрбелең басылған соң , «заман тынышталды ғой, түптің түбінде ел өз данасын табар» деген оймен, ең болмаса белгі болсын деп, Қабыш шошақ тасты Шәкерім көмілген құрқұдықтың үстіне қояды. Сөйтіп жүргенде әкесі өмірден өтеді. Сол кісінің өсиеті ме, әлде өзінің ойына келгені ме, ертеңгі күні Шәкерімнің сүйегі ұмытылып қалмау үшін жаңағы Май – апаның зиратының қасына, Шәкерім жатқан құрқұдықтың жанына 15 метрдей төбеге апарып әке-шеше зиратын тұрғызады. Кейін Шәкерімнің ұлы Ахат елге оралған соң , Қабыш ақсақал: «Әй, Ахат, мен сенің әкеңнің сүйегі қайда жатқанын білемін. Бақанаста Май – апаның, менің әке-шешемнің зираты бар, соның ойына қараай төмеде шошақ тас жатыр соның астында», дейді. Қабыш алғаш 1958 жылы Ахат атаны ертіп барып көрсетті. Ахат ақсақал әке сүйегін табады да, арулап Жидебайға Абай атаның қасына қояды. 

Шәкәрім Құдайбердіұлының ұрпақтарының тағдыры туралы көп дүние жазуға боладыОлардың ішкі жан-дүниесінеөмір жолдарына үңілсекәрқайсысының ерекше дарын иесі болғандығын көреміз. 1930 жылдан бастапақынның ақырғы кезеңі аса бір ауыр халдеқайғы-қасіретпен өтті. 1930 жылы 1 ақпанда ең алдымен Шәкәрімнің үлкен баласы Ғафурды (ҒабдулғафурконфискелепБаязит деген баласымен бірге айдап апарыпСемей түрмесіне жабадыАқпанның 7-сі күні Шәкәрімнің өзін конфискелепқамауға аладыШәкәрім 1931 жылы қайғылы қазаға ұшырағаннан кейін оның жанұясы қуғын-сүргінге ұшырапабақтыларға жабылыпжер аударылғанжылы Үрімжі қаласына барып арнаулы оқу орнына түседі.

1934 жылдан Шыңжаң өлкесінің Алтай аймағының оқу-ағарту саласында қызмет істейді1937 жылы Шыңжаң халқының басына зор зобалаң тудыХалықтың бетке ұстар интеллегенциясы жаппай ұсталыпқырғынға ұшыратылып неше түрлі жаламен құртылдыМінеосылардың қатарында 1937 жылы Зият та тұтқындалыпсодан қайтып оралмады.

Шәкәрімнің рухы алдында перзенттік парызын адал атқарған асылдың сынығы Ахат ШәкәрімұлыАхат 1900 жылы 10 шілдеде туған.

Қазақ халқына әкесінің қасиетті ойларының терең тағдырлық маңызын бір өлеңімен ғана айтып кеттіГүллардың әкесін жоқтау өлеңі.

Гүллардың әкесі өлгенде айтқаны:

Қамықтым жаным қия алмай

Басыңа елің жиылмай

Арманда қалды әкешім

Топырақ қалды бұйырмай

Сіз кеттіңізқалдық біз

Жаттыңыз барып хабарсыз

«Сарқыншақ кенжем Гүлдарым

Бір көрер ме едім», - дейтінсіз...

Әзір жоқ елге қайтарың,

Мынау болды байқарың-

Артыңа мұра қалдырып,

Көп екен әлі айтарың!

Қораңа жалғыз барыпсың,

Аң аулаптауды қағыпсың,

Оққа ұшып адам қолынан,

Жапандаәкем қалыпсың.

Айырылдымәкемтірегім,

Далада қалды-ау сүйегің?

1931 жылыСемей түрмесінде Гүллардың жоқтаудан кейін әкесінің өлімін естігенде жазған  өлеңі:

Күннің нұры ажырап,

Кірпіктен оты шашырап,

Күңгірт сәуле көңілсіз,

Күңіренді атырап.

Гүлбәйшешекжапырақ,

Сарғайдысолды көк құрақ,

Өліктей бейне көмілген,

Қалды басып топырақ.

Өлім күйін тартты жел,

Өксіді өзенорманкөл,

Тулаған толқын бұлқынып,

Ақты арындап қанды сел.

Зият Шәкәрімұлы. Ал ақынның ұлы Зияттың да бойында ақындық талант тұнып тұр еді. 1932 жылы Шәуешек деген қалада әке өліміне арнап «Сілбі» дастанын жазған екенАл оның бір үзігін кезінде Алтай аймақтық №1орта мектептің зейнеткер мұғалімі Медіғат Разданұлы хатқа түсірген екен.

Сәлем де көп тобықты қауымына

Қалды әкем «Керегетас» бауырында

Қапыда тағдыр айдап оққа ұшты,

Тұманның сілбі аралас жауынында.

Қажы еді әкем кәрі шал,

Жетпіс үште жасы бар,

Арнап жеміс алғанға,

Шөлдеген жанға еді бал.

Сүйегің қалды қиырда-ай,

Басыңа халқың жиылмай,

Туысқанбауыр-балаңнан,

Топырақ қолдан бұйырмай.

Алланың іс қып қағазын,

Қабыш Шәкәрімұлы. Қарап отырсақ Шәкерімнің балаларының шығармашылығы тікелей әкелеріменәке өлімімен байланысты болған. Өлеңдерін арнап отырған ұлы Қабыш таәкесінің өмірін «ол күн», «бұл күн» деп саралап өлең арнап айтқан:

Ол күнде:

Хажығалыммұхтасыр,

Туыс қадыр сый болған.

Болысақынписатель,

Облыстық би болған.

Ақыл таппай қалмаған,

Сауығы жоқ салмаған.

Білімталапжүлдесі,

Мансабы жоқ алмаған.

Мақсаты зоржас болған,

Хақ жолына бас болған.

Жазғанайтқанбастырған,

Көп наданға қас болған!

Бұл күнде:

Ырзалық қамға ишарат,

Сұрғылт перде жүз қабат.

Бұл өмірде бізге жат,

Сырт айналған сыры бар.

Айнымасқа айналған,

Дайындалғансайланған.

Жабдық-жарық жайланған,

Аман-есен еткендей.

Қайта айналып келмеске,

Ақылкөмек бермеске.

Хатхабары келмеске,

Жат сапарға кеткендей.

Қажатың неДәрің не?

Көнбегенге кәрің не?

Өзіндік бар бәрінде.

Бір күн күнің өткендей!

Ахат Шәкәрімұлы. Қызы Гүлларұлы Зият өз өлеңдерінде жырлағандай ұрпағынан «топырақ бұйырмай» Шәкәрімнің сүйегі отыз жыл бойы құдықта жаттыТек ақын ақталғаннан кейін, 1961 жылы ғана ақынның баласы Ахат әкесінің сүйегін құдықтан қазып алыпЖидебайдағы Абай зиратының жанына жерледіБұл туралы Ахат былайша баяндайды: «1961 жылы 26 июльде Бақанасқа бардымӘкемнің сүйегін тастаған құдықты жалғыз қазыпол күні метрден аз-ақ артық қаза алдымЖаныма адам алмай жалғыз қазған себебімбіреу болсаол асығыпсүйектің бір жерін сындырып алар деген ой келді. 28 июльде және қазыпбарлық сүйегін түгел алдымТекоқ бүлдірген екі сүйегі болдыБір оқ оң жақтағы тоқпан жіліктің басын үзгенЕкінші атқан оқ төс сүйектің ортасынан өтіпоң жақ омыртқаның қанатын сындырғанКейбір сүйектерін өлшеп алдым.

Бас шеңбері - 53 см.

Маңдайы қарақұсқа дейін - 31 см.

Құлақ-шеке арасы – 30 см.

Ортан жілік – 43 см.

Жіліншік – 46 см.

Жамбас – 26 см.

Бастың биіктігі – 19 см.

Әринеөлшеулер дәл деп айту қиынМен алған өлшеумен өлшесем де дұрыс болмауы мүмкінӘкей өте ұзын бойлы адам болатын.

Сүйегін ауданға алып келдік. 7 август қабірі қазылды, 8 август күні Абай зиратының қасына жерлендіЖүздеген адам қойыстыЖетісі де берілдіЕл жабдығына 6 қой, 240 сом шығарды. «Абай» совхозы мен аудан басындағылар түгел жиналдыбасқа совхоздардан да келгендер болды.

Аудан басшылары машина және басқа қажет нәрселерді бергіздіЖаңа өліктен де артық болды деуге болатындайСүйек келгенде жыламаған жан болмадыКөздерінің жасымен бірге қуаныштары да байқалдыЖаназасына қарт аталараналар түгел кірдіСемейде дұға өткіз деп 2 қой, 70 сом берді

1961 жылы, 28 июльде әкей сүйегін көмілген құр құдықтан алыпплашыма орап қойыпосы өлеңді жаздым.

Ахаттың әкесінің сүйегін қазып алған соңшығарған өлеңі:

Фантазия

Жапандажайлау шетінде,

Салынған шағын қора - там,

Шақпақтың күнгей бетінде,

Отыр сонда бір адам.

Елсіз қоражайлауда

Жалғыз жатқан кәрі шал.

Тұтқындай болып байлауда,

Отыр ма күтіп ол ажал? (жалғасы бар)

1961 жылы тамыз айында баласы Ахат ата өзі барып әкесінің сүйегін қазып алыпАбайдың жанына Жидебайға жерлепбасына ескерткіш тас қоядыФантазиядан кейін құдықтан әке сүйегін ала отырыпекінші өлеңі «Құр құдықты» жазыпты«1961 жылы, 28 шілдеде әкей сүйегін алған күні әкей сүйегі жатқан құрқұдық туралы жаздым» - дейді Ахат.

Құдық

Көрінер алыс көзге елес,

Жайлауда терең құдық бар.

Көлемі онша кең емес,

Байқағамбұрын еді тар.

Суы біткенқұрып та,

Көрге ұқсаған түрі бар.

Болмаған бұл іс ғұрыпта,

Бір ғажайып түрі бар.

Көміпті біреу құдықты,

Топырағымен қайтадан.

Белгісізне тығыпты,

Аңғарыпкім байқаған?

Құдықтың орны жойылмай,

Жатыр дейді белгісі.

Көзінен жасы құйылмай,

Өтпейді дейді бір кісі...

Басқандай ойын мұздай боп.

Көргендер кеп ақыннан,

Жырлады дейді егіліп.

Жыр туып жігер-жалыннан,

Тілінен тұрған төгіліп.

Ойладым соны қазсам деп.

Жұрт барып тегіс кеткен соң,

Бір олжаны тапсам деп.

Іште сырымкөңіл тоқ,

Соғады жиі тек жүрек.

Екі күн қаздым түкте жоқ,

Алғаным құр қу сүйек:

Беріле сүйген халайық,

Сақталған талай жүректе.

Таң қаларлық ғажайып,

Не сыр бармынау сүйекте?!!

Арсыз адам қолынан,

Істелген сұмдықбір қылық,

Бақанастың бойынан

Көресіңжатыр құр құдық!».

Отыз бір жасында түрмеде жатқанда әкесінен айрылған Ахат Шәкәрім қолжазбаларынкітаби мұраларын ГПУ жаналғыштары қолынан арашалап алып қала алмаған соңөзі жинап-тергендерітүпнұсқадан көшіргендері барәйтеуірқолына түскен ұлы ақынойшыл қарт шығармаларын жинақтай бередіқаттай бередіЗаманының оп-оңай тәлкек етіпқолда тұрғанның өзін заматта жоқ қып жіберетін талқысын мойнымен көп көтергеннен беәлде АбайКөкбайШәкәрім төлнұсқалары сақталып жетпегенінен ғұмыр бақи ұмытпастай сабақ алғандықтан бақалай дегенде де Ахат әкесі хатқа түсіріп қалдырды-ау деген қандай рухани дәулет болсын бес-он даналап көшіріпкөбейтіпқабылдап алуға пейіл білдірген орталық архивтер қорына өткізе бередіСөйтіп жүрген Ахат Шәкәрім есімін толық ақтап алуға қадамдар жасапбіршама игі істерге қол да жеткізген соңқұрқұдықта отыз жыл бойына жатқан ұлы адам сүйегін іздеп барыптауыпқазып алыпАбай атасы қасына ақ-арулап жаңадан жерлеттіредіЕндігі қалған өмірінде әке есімін туған халқына қайтсемде оралтамын деп бел шеше күреске түскен Ахат Шәкәрімұлы уақыттан оза ой кешіп, 1967 жылы алғашқы тарауларын қағазға түсіріпсодан 1977-1982 жылдар белесінде жалғастыра жазыпсексен екі жасында көлемді естелігін хал-қадірі жеткенше тәмәмдап шығадыИәалпыс жеті жасынан бастап табаны күректей он бес жыл бойына естелік жазу және де Шәкәрім халқына «толық оралмай» тұрған кезеңде қазақ жәмиғаты Шәкәрімді бұрыннан білетіндей талап-тілекке сайяғни бүгінгі күн оқырмандары сұранысына бағытталған өреде қолға қалам алумұндай ерлік қай қазақ перзентінің болсын пешенесіне жазыла бермесе керек.

Шәкәрім туралы жазылған Ахаттың естелік-эссесі қалың оқырманды ойландырадытолғанысқа бөлейдіШәкәрім өмір сүрген орта рухын сезінуге жетелейді.

Жадында жатталған жарқын көріністердің бәрін дерлік естелікке енгізуді

қажет деп таппағанкей тұста жетпіс-сексенінші жылдар оқырмандары өре-талғамы деңгейінде ғана пікір қозғауды орынды деп білген Ахат қарт социалистік өмір шындығымен жанасымды жайттарды мансұқтаумен еріксіз шектеліптұсала бередіМұның өзі Ахат жүйрік таныған Шәкәрімтану шындығы барша бояу-көрінісімен оқырманға жетпей қалуының себебі болады.

Шәкәрім дүние салғаннан кейінгі аралықта Ахат жеке шығармашылықпен айналысудыөлең жазуды екінші кезекке ысыра бередіАлайдааталмыш естелік жазылып біткен 1982 жылы шілде айының 4-де «Жазушы» баспасының сол кездегі бас редакторы Есет Әукебаевтің қолына екі томдық қаттама етіп өлең-дастандарын тапсырып кеткеніне қарағандаАхаттың отыз жасқа толғанға дейінгі кезеңдегі ақындық қуат-қарымы қаншалықты болғанын зерделей беруге толық негіз бар.

Ұлы мұраны ғұмыр бойына «арқалап» өткен жанкешті перзент әке есімі біржолата ақталыпжауһар мұралары қалың жұртшылық қолына тиген бақытты күнді көре алмай, 1984 жылы армандақайғы-қападатіршіліктен түңіліпсексен төрт жасында жарық әлеммен қоштасты

 

Пайдаланған әдебиеттер тізімі

 

1. «Шәкәрімтану мәселелері» 1 томТШаңбай.Семей-Новосибирск, «Талер-  Пресс», 2006 жыл

2. «Шәкәрім Құдайбердіұлының ұрпақтары туралы» Досаев Тауфиқ. «Семей» 1998

 3. «Абай» журналы «Парыз» шығармашылық тобы.№2 , 2008

    «Абай» журналы «Парыз» шығармашылық тобы.№3, 2007

    «Абай» журналы «Парыз» шығармашылық тобы.№1, 2004

4. «АбайШәкәрім» МТ. Әлиакбаров 2008

5. «Шәкәрім энциклопедиясы»  Семей. 2008

6. «Қазақ энциклопедиясы» (тұлғаларАлматы.2007. 379 бет

7. Шәкәрім Құдайбердиев шығармаларыАлматы «Жазушы» 1989

8. «Нартұлға - Шәкәрім» Семей мемлекеттік педагогикалық институты,    «Фолиант» баспасыАстана-2008

9. Шәкәрімнің өмірбаяны (монографиялық зерттеуА.ОмаровАлматы. 2007

10. «Шәкәрім» ДСейсенұлы

285 0
Гүлжанат Мұқанқызы «Шәкерім атындағы орта мектебі» КММ Қазақ тілі мен әдебиеті пәнінің мұғалімі ШҚО.Абай ауданы.Кеңгірбай би ауылы Ұлы Дала Ұстазы № 000088
Оставить комментарий

Подтвердите что вы не робот - [] *: