Аннотация
Мақалада ағылышын тіліндегі оқылым дағдысын қалыптастыру кезінде мәтінді түсіну үшін белгілі бір тәсілдерді қарастырылды, оқытудың маңызды принципіне назар аударылды, ақпарат берудің түрлері талданды. Осы операциялардың нәтижесінде оқырман мәтінге кең әлеуметтік - мәдени контексте баға бере алуына және мәтіндерді оқуда жетілуімен сипатталады.
Кілтті сөздер: оқылым, оқу, дағды, тәсіл, шет тілі, оқу техникасы
Қазіргі уақытта шет тілдерінде оқу техникасын оқыту ғылыми қоғам үшін үлкен маңызға ие. Біріншіден, шет тілдерінде оқу - бұл шет тілінің коммуникативті ортасына бейімделуге көмектесетін белгілі бір шет тілінің сөйлеу әрекетінің әртүрлі салаларында білім алу құралы. Екіншіден, шет тілдеріндегі мәтіндерді оқи білу оқытылатын тіл елдерінің мәдениетін білуге және мәдениет туралы білімді қажетті жағдайда пайдалануға көмектеседі. Сонымен қатар, шет тілдеріндегі мәтіндерді оқу адамның көкжиегінің кеңеюіне оң әсер етеді.
Оқылым - оқушылардың коммуникативті-танымдық іс-әрекетінің маңызды түрлерінің бірі. Мұндай қызмет жазбаша тіркелген мәтіннен ақпарат алуға бағытталған. Оқылым барлық функцияларды орындайды: шет тілін іс жүзінде игеруге қызмет етеді, тіл мен мәдениетті зерттеу құралы, ақпараттық және білім беру қызметі және өзін-өзі дамыту құралы болып табылады. Оқу коммуникативті іс-әрекеттің басқа түрлерінің дамуына ықпал етеді. Бұл мектеп оқушыларын шет тілі арқылы тәрбиелеуге және жан-жақты дамытуға үлкен мүмкіндіктер беретін оқу.
Сонымен, дауыстап оқу техникасын үйрету бастапқы кезеңде оқуды үйренудің мақсаты мен құралы болып табылады, өйткені ол оқу механизмдерінің қалыптасуын сыртқы форма арқылы басқаруға мүмкіндік береді, сөйлеу әрекетінің барлық түрлерінің негізінде айтылым базасын нығайтуға мүмкіндік береді.
Оқу техникасының құрылымын түсіну үшін Сіз оқу процесінде қолданылатын және шет тілінде оқуға деген қызығушылықты сақтауға көмектесетін әртүрлі әдістер мен әдістермен танысуыңыз керек. Ол үшін шет тілінде оқудың қарқынды дамуына ықпал ететін тәсілдерді зерттеу қажет, оқуды оқыту әдістемесін сипаттау және орта мектепте ағылшын тілінде оқуды үйренудегі қиындықтарды анықтау қажет.
Шет тілін оқыту процесі оқу дағдылары мен қабілеттерін қалыптастыруды ескереді. Оқылым - бұл адамдардың қоғамдық қызметіне кіретін және ондағы жазбаша қарым-қатынас формасын қамтамасыз ететін сөйлеу әрекетінің рецептивті түрі.
Оқуды оқытудың бастапқы кезеңінде ағылшын тілінде оқу техникасының қалыптасуы маңызды. Ол үшін бала келесідей дағдылар мен қабілеттерді дамытуы керек:
- тиісті әріптерді жылдам орнату;
- сөздің дұрыс артикуляциясы және оны мағынамен салыстыру;
- белгілі бір құрылған мәтіндерді қалыпты қарқынмен оқу;
- дәл интонациямен және екпінмен мәнерлеп оқу.
5-сынып-бұл бастауыш мектептен орта буынға ауысу кезеңі. Жалпы жас сипаттамасы бойынша (10-12 жас) оқушылар кіші жасөспірімдер болып табылады. Бұл жас кезеңі оқушылардың оқу іс-әрекетіне әсер ететін бірқатар ерекшеліктермен сипатталады. Бірінші қасиет-жетекші тұлғалық неоплазма, яғни өзін – өзі танудың жаңа деңгейі пайда болады – "мен-тұжырымдама", ол адамның өзі туралы жеке тұлға ретінде білімі мен идеяларының жиынтығын, өзіне деген эмоционалды қатынасты, сондай-ақ белгілі бір мінез-құлықты қамтиды. Екінші қасиет - ересектер сезімі, олардың жеке басын білу. Үшіншісі - нақты идеяларға негізделген ойлау біртіндеп теориялық, логикалық болып өзгереді. Төртіншісі - оқу мотивациясының, танымдық белсенділіктің белсенді дамуы және жаңа мүдделердің пайда болуы. Бесінші – бақылай білу, өз эмоциялар мен сезімдер.
Осыдан біз 5-сынып оқушыларының оқу іс-әрекетінде қажетті компоненттерді анықтап, оларға сүйене аламыз. Ол үшін мектепте ағылшын тілінде оқу процесіне көмектесетін жағдайларды тұжырымдау қажет.
1. Практикалық тәсіл:
- практикалық мәселелер мен мәселелерді шешуге бағытталған, білім мен дағдылардың жаңа қорын игеруге ғана емес, сонымен бірге оқылғанның мазмұны мен мағынасын түсінуге мүмкіндік беретін белгілі бір коммуникативті негізделген тапсырмалар мен сұрақтарды құру;
- ол артикуляция және интонация, фонетикалық дәл сөйлеу және «ішкі есту» дағдыларын нығайтуға ықпал ететін ағылшын тілінде оқу техникасын оқыту жүйесінде оқудың маңызды кезеңін (терминді Д.Б. Эльконин енгізген) ажыратады.
2. Оқытудағы сараланған тәсіл:
- оқушылардың психологиялық-жас ерекшеліктеріне, жаңа білім беру және қабілеттерді қалыптастыру кезінде олардың танымдық іс-әрекетінің өзіндік стиліне баса назар аудару;
- оқушылардың жеке ерекшеліктеріне байланысты күрделілік дәрежесі бойынша бөлінетін аналитикалық және синтетикалық жаттығуларды, тапсырмаларды қолдану; дауыстап оқуды және өзіне өзі үйретудің тиісті тәсілдерін таңдау.
3. Оқытудағы бірлескен және конструктивті тәсіл:
- ауызша сөйлеу негізінде оқыту, яғни студенттер ауызша сөйлеуде бұрыннан зерттелген тілдік ақпаратты қамтитын мәтіндерді оқиды; алфавиттік кезеңде жаңа әріптерді, әріптік тіркестерді, оқу ережелерін игеру ауызша сөйлеуде жаңа лексикалық бірліктер мен сөйлеу үлгілерін енгізу дәйектілігіне сәйкес жүреді.
4. Мотивацияны қалыптастырудың кешенді тәсілі:
- ойын тапсырмаларын орындау кезінде сабаққа және коммуникативтік сипаттағы проблемалық жағдайлардағы іс-әрекеттерге назар аудару;
- жаңа материалды түсінуге көмектесетін көрнекіліктің барлық түрлерін енгізу; оқу ережелерін жақсы меңгеруге ықпал ететін ассоциативті байланыстарды қалыптастыру.
Жоғарыда келтірілген тәсілдерден басқа, олар маңызды принципті - оқытудың қол жетімділігі мен мағыналығын, яғни оқудағы шамадан тыс қиындықтар мен шамадан тыс жүктемелерге жол бермеуді ажыратады, бұл жағдайда материалдарды зерттеу оқушылардың осы психологиялық және жас ерекшеліктеріне қолайсыз болады.
Жоғарыда аталған шарттарды сақтаумен қатар, оқытудың оң ұйымдастырылуы оқытушының кәсіби сауаттылығы деңгейіне, оның әдістемелік құзіреттілік деңгейіне, сабақта оқытудың мақсатына сәйкес тиімді әдістемелік әдістер мен жұмыс формаларын қолдана білуге байланысты.
Оқу техникасын оқыту саласындағы шет тіліндегі мектеп бағдарламасына сүйене отырып, мұғалім оқушыларды мәтіндерді оқып, олардың мағынасын түсінуге үйретуі керек. Ең дұрысы - меңгеру техникамен оқулары болып табылады мәжбүрлеп оқытуға, ал оқыту атауына, дербес сипаты бар, оятатын қызығушылығын арттыру. Бірақ тәжірибе көрсеткендей, сөйлеу әрекетінің бұл түріне оқушылардың қызығушылығы өте төмен. Мұның себебі, олар үшін оқу-бұл ләззат көзі немесе мәдени деңгейді көтеру емес, оқу міндеті.
Шет тілінде оқу оқушылардың танымдық қызығушылығының дамуын қалыптастыру үшін олардың танымдық қажеттіліктерін, жас, психологиялық және жеке ерекшеліктерін ескеру қажет. Бұдан әртүрлі оқу материалдарын (таңдалған мәтіндер мен оларға арналған жаттығулар) әзірлеу қажет. Оқушыларды оқытудың тиімді әдістері арқылы белсенді шығармашылық белсенділікке тарту, оқушыларға Тәуелсіздік пен бастама көрсетуге, оқу іс-әрекетіндегі қиындықтарды жеңуге үйрету өте маңызды.
Осылайша, әзірленген мәтіндер мен оларға қатысты тапсырмалар оқушылардың шет тілінде оқуға деген қызығушылығын дамытуға ықпал етеді, бұл өз кезегінде сөйлеу әрекетінің осы түрін сәтті игерудің маңызды факторы болып табылады. Оқушылардың танымдық қызығушылықтары мен дайындық деңгейіне сәйкес таңдалған мәтіндерді мақсатты қолдану оқушылардың пәнге деген қызығушылығының артуын бағалауға, оқу техникасының өсуіне және шет тіліндегі мәтіндерді тереңірек түсінуге мүмкіндік береді.
Пайдаланылған әдебиеттер тізімі
1. Арбекова Т.И. Я хочу и буду знать английский//М.: ИнКа-Телер, 1993
2. Артемонов В.А. Психология обучения иностранным языкам, М.: Просвещение, 1999
3. Болотина Л.Р. Развитие мышления учащихся // Начальная школа 1994 №11
4. Борзова Е.В. Тексты для чтения на начальном этапе обучения // ИЯШ 1999 №4
5. Вайсбурд М.Л., Блохина С.А. Обучение пониманию иноязычного текста при чтении как поисковой деятельности//Ин.яз. в школе.1997№1-2.с33-38.