Поиск статей:
ESI
Рейтинг:
ID: ESI1687

Әдебиет сабағында сатылай кешенді талдау технологиясы арқылы оқушыларды сыни тұрғыдан терең ойлауға үйрету

     Бүгінгі таңда дүниежүзінде оқытудың тиімді жолдары мен әдіс-тәсілдерін қолдану процессі жүріп жатыр. Мұндағы білім берудің түрлері мен әдістерін жаңартудың негізгі мақсаты –  әрбір оқушының шығармашылық қабілетін барынша дамыту арқылы  оның ұлттық дүниетанымын қалыптастыру,ұлттық мәдениетке баулу.Сол арқылы бәсекеге қабілетті,  ой-өрісі кең, жан-дүниесі бай, жауапкершілік сезімі жоғары, қоғамда   өз орны бар, іскер,  жеке тұлға тәрбиелеу.    Жас ұрпақты осындай  азамат етіп тәрбиелеу бағытындағы оқу үрдісіне енгізілген үлкен өзгерістің   бірі және бірегейі – Нұрша Оразақынованың сатылай комплексті талдау технологиясы.   

      Сатылай кешенді талдау - технология авторының тілімен айтқанда – ұлттық құндылығымызды бағалай білуге, оның білім көкжиегінде кең таралуына ықпал етіп, күнделікті өмірде қолдану аясын жақсартуға бағыттайтын оқыту.

      Бұл технологияны алғаш қазақ тілінде жиі қолданып келсе, одан кейін өзге пәндер де, соның ішінде әдебиет сабақтарында да жиі қолданылуда. Өйткені бұл әдіс – оқушылардың өткен сыныптарда алған білімдерін ұмытпай, жаңартып отыратын, тіл дамыту жұмыстарын күн сайын өздігінен жүргізіп отыратын және тіліміздің қатпарлы қыры мен сырын, інжу-маржан лағылдарын шертетін технология. 

       Ойым дәлелді болу үшін әдебиет  сабағында қолданып жүрген сатылай кешенді талдау үлгілерін көрсертейін.

       Ыбырай Алтынсариннің «Өзен» өлеңіне сатылай кешенді талдау.

                                                                                                                        

«ӨЗЕН»  ӨЛЕҢІ

 

                                 1. Авторы: Ыбырай Алтынсарин. Балалар әдебиетінің атасы, ұлы ұстаз.

                                 2. Тақырыбы: Өзен суы

                                  3. Жанры: поэзиялық шығарма 

                                     а) Лирикалық  шығарма; Табиғат лирикасы.              

                                  4. Идеясы: Өзеннің табиғаттағы және адам өміріндегі атқарар рөлі.                                  

                                 5. Шумағы — 6 (алты).

                                  6. Тармағы — 18 (он сегіз).

                                  7. Бунағы — 54 (әр тармағы – 3 бунақ).

                                  8. Буын саны —11-12 (әр тармағы).

                                  9. Ұйқасы — 1-шумағы —қара өлең ұйқасы (а-а-б-а); 

                                     2-6 шумақтары аралас келетін шумақтар (егіз ұйқас а-а; кезекті ұйқас а-ә;)

         10. Әдеби - теориялық ұғымдар.                                                    

                                        а) Айнадай жарқырап — теңеу. 

                                       ә) Тау-тасты арқырап аралаған — кейіптеу. 

   б) Оттай жанып — теңеу.

   в) Тоғайлар шуласады — кейіптеу.

   г) Көк шалғын — эпитет.

         11. Түсіндірме сөздік.

               а) Өксіген жануарлар — шөлдеген.

                                       ә) Қынарында — жағасында.

               б) Жанабында — жанында.

               в) Жай қалмайды — орын, жер, қоныс қалмау.

12. Өлеңнің негізгі түйіні — өзеннің тіршілік көзі екенін таныту  және 

       қоршаған ортаны қорғауға, оларға құрметпен қарауға баулу.

Абай Құнанбайұлының «Қансонарда бүркітші шығады аңға» өлеңіне сатылай кешенді талдау.

 

 

                 «ҚАНСОНАРДА БҮРКІТШІ ШЫҒАДЫ АҢҒА» ӨЛЕҢІ

 

 

                             1. Авторы — Қазақтың бас ақыны Абай Құнанбайұлы

                             2. Тақырбы  аңшылық.

                             3. Әдеби жанры — өлең (поэзиялық шығарма), Саяси әлеуметтік лирика.

                             4. Шығарманың негізгі идеясы — аңшылықты өнер деп түсінуге үйрету               

                                 және   оны   дәріптеу.    

                             5. Өлеңнің композициялық құрылымы:  

                                5-1. Аңшыға керек ең басты қажеттілік;    

                                 5-2. Түлкі мен бүркіттің бірін-бірі байқауы; 

                                 5-3. Көк тағысы мен жер тағысының шайқасы; 

                                 5-4. Арпалысты бейнелерге ұқсату;   5-5. Аңшы мақтанышы; 

                                 5-6. Өнерге берілген баға;  5-7. Аңшылық өнеріне кеңес.

                           6. 58 тармақты, 3 бунақты, 11-12 буынды, жыр үлгісінде жазылған өлең

                          7. Әдеби - теориялық ұғымдар: 7-1.Эпитет: тату жолдас, ыңғайлы ықшам киім,  

                               жақсы ат, қанды көз құс, қырық пышақпен   қыржыңдап тұрған түлкі, тар 

                              төсек, алпыс екі айлалы түлкі, қызық іс, көкірегі сезімді,көңілі ойлы.

                  7-2.Теңеу: Жеке батыр шыққандай қан майданға; Ұқсайды қаса сұлу  

                                    шомылғанға; Таудан жиде тергендей ала берсең;

                  7-3. Метафора: Қырық пышақпен қыржаңдап тұрған түлкі; Сегіз найза  

                                             қолында  көз аудармай;

                               7-4.Метонимия: Қанды көз қайқаң қағып шықты аспанға;

                  7-5. Шендестіру: Қар аппақ, бүркіт қара, түлкі қызыл,

                                                Ұқсайды қаса сұлу шомылғанға.

                         8. Сөздікпен жұмыс: Қансонар – жаңа жауған қардағы із; 

                              Ғанибет – қызық, тамаша, көңіл көтеру;

                              Аңдағанда – түлкінің ізіне түсушілердің жүрісі;

                              Томаға – бүркіттің бас қабы;  Қырымнан – алыстан деген мағынада. 

                        9. Тәрбиелік мәні: автордың суреткерлік шеберлігімен сомдалған қазақ  

                             халқының саятшылық өнері туралы толық мағлұмат беру;

 

   

 

Ж. Аймауытовтың    «Әнші»  әңгімесіне сатылай кешенді талдау.

 

 

«ӘНШІ» ӘҢГІМЕСІ.

 

 

                                          1. Авторы — Ж. Аймауытов. 

                                          2. Тақырбы — әншілік өнер.

                                          3. Әдеби жанры — әңгіме (прозалық шығарма)

                                          4.  Шығарманың негізгі идеясы — өнерді жоғары бағалауға,                                          

                                               әншілік шеберлікті терең ұғынып, қадірлей білуге, өнердің  

                                               қоғамдық-әлеуметтік мәнін түсінуге үндеу.

                                         5. Шығарманың композициялық құрылысы:

                     а) Оқиғаның басталуы — әншімен алғаш таныстық.

            б) Оқиғаның байланысуы — Ән құдіреті.

            в) Оқиғаның дамуы — Наурыздағы сауық-той.

               г) Оқиғаның шиеленісуі — Ақтамақ хикаясы.

            д) Оқиғаның шарықтау шегі — өлімді жеңген өнер құдіреті.

            е) Оқиғаның шешімі — Әнші де жылайды екен.      

                                         6. Шығармадағы кейіпкерлер бейнесі.

                                           а) Басты кейіпкері — Әмірхан.

                                               (прототиві — Әміре Қашаубаев)

                                           ә) Ақтамақ — Әмірханның сүйіктісі.

                                           б) Лирикалық кейіпкері — Ж. Аймауытов. 

                                           в) Жұмабек  (прототиві — Жарылғапберді)

                 7.  Әдеби теориялық ұғымдар.

                   а) Эпитет: ми дала, меңіреу шөл, күміс көлдер, т.б.

                   ә) Теңеу: үйректей, қаздай қалқып, т.б. 

                   б) Метафора: бұлбұлмын, тұлпармын, т.б. 

 

                                     ӘМІРХАННЫҢ МІНЕЗДЕМЕЛІК СИПАТЫ.

 

 

                                    1. Қарапайымдылығы: Әмірхан қол ұстасып, сыпайы амандасып отырды.          

                                                                             Бұйығы, момақан жігіт.

                      2. Әншінің орындаушылық шеберлігі: ұшатын құстай қомданып-           

                          қомданып алды. Отырғандар аузын ашып аңырды. Лебізі қулаққа 

                          жағып, жүректі тербетті. Бойды шымырлатты. 

                      3. Өнерге сүйіспеншілігі: ән салса өзін-өзі ұмытады. Әннің әуеніне 

                           төңкеріледі. Даусы көмекейінен емес, жүрегінен шығады.   

                           Рахаттанып гүл-гүл жайнайды.

                      4. Адамға үйірсектігі: Әмірхан кісіге тез болатын, жолдасқа жанын 

                          қиятын адам. 

                      5. Азаматтық тұлғасы: өзінің бірдемесін сұрасаң бере салады. Кісіні 

                          алдауды, арын сатуды білмейді.  

                                     6. Махаббатқа адалдығы: ...сөйткен Ақтамақпен бір-ақ жұмадай 

                             дәурен сүрдім. Ой, дүние-ай! – деп ауыр күрсінді де дыбыссыз              

                             қалды. Бетіне қарасам көзінің жасы парлап тұр екен.

                             — Ақтамақтың қылығы бетер еді, - деп солқылдап тұрып жылады.

                         7. Мәтіндегі түсінуге қиын сөздер:

                             а) Жетішатыр — Семей қаласының ескі атауы.

                             ә) Жөпшеңді — анау-мынау, жай.

                             б) Орамал тастады — ұлттық ойын.

                             в) Жанторсық — қымыз құятын ыдыс.

                             г) Таң асып тұрған — бабына келген.

                             д) Қоржынбасы — екі басты қоржын.

  

 

 

 

          Қорыта айтқанда, оқушыларға осындай тәсілдермен белгілі бір жүйе бойынша кешенді талдау жасату — оқушылдардың тақырыпты және теориялық материалдарды жан-жақты жете меңгеріп, әр сала бойынша тиянақты талдау дағдыларын қалыптастыруына зор ықпалын тигізеді және екінші тиімді жағы оқушының ойлау қабілеті мен сөйлеу тілі дамып, алған білімдерін нақты мысалдармен дәлелдеуге және сыни тұрғыдан терең ойлауға үйренеді.

 

3 504 28
Артыкбай Отарбаев, № 23 жалпы орта білім беретін мектептің казақ тілі мен әдебиеті пәні мұғалімі, педагог- зерттеуші Маңғыстау облысы, Жаңаөзен қаласы. Ұлы дала ұстазы № 002129
Оставить комментарий

Подтвердите что вы не робот - [] *:

Алма
Алма
18 апреля 2022 20:28
Жүйелі түрде,шебер үйлесімділікпен жүргізілген талдау.Маған өте ұнады.
Жанат
Жанат
18 апреля 2022 21:07
Керемет👍🏼👍🏼👍🏼
Гүлшпт
Гүлшпт
18 апреля 2022 21:36
Өте керемет 👍👍
Мырзагали
18 апреля 2022 23:36
Керемет. Сәттілік болсын. Осындай бағдарламалар көбейе берсін. Ұнады.
Нургул
19 апреля 2022 09:53
Уйренетін жеріміз көп екен, кушті жазылган, рахмет
Бакберген
Бакберген
19 апреля 2022 09:54
Артыкбай агайдын сабактары аркашан кызыкты отетін, бул да кушті сабак болды мен ушін, рахмет
Сауле
Сауле
19 апреля 2022 14:38
Ағай керемет материал. Сәттілік сізге
Гүл
Гүл
19 апреля 2022 14:47
Керемет, маған ұнады
Нуркожа
20 апреля 2022 00:48
Отлично сделоно
Айсауле
Айсауле
22 апреля 2022 10:56
Керемет агай, алга, саттілік
Гулдана
Гулдана
22 апреля 2022 10:57
Сауатты жасалган талдау екен, коп нарсе уйрендім, рахмет
Салтанат
Салтанат
22 апреля 2022 11:45
Өте тамаша талдау, маған ұнады
Серікова Самал
Серікова Самал
22 апреля 2022 11:46
Талдау деп осыны айт👏👏👏
Жамила
Жамила
22 апреля 2022 11:54
Керемет, шығармашылық табыс тілеймін!
Сержан
Сержан
22 апреля 2022 11:55
Тамаша. Маңызы зор құнды ақпараттар. Сәттілік👍
Жусипова
Жусипова
22 апреля 2022 11:56
Керемет устаз. Тек биіктерден коріне берініз🙌
Лаура
Лаура
22 апреля 2022 11:57
Еңбегіңіздің жемісін көріңіз ағай, жетістіктерге жете беріңіз👏👏👍👍🙌
Сайлауов А.
Сайлауов А.
22 апреля 2022 11:58
Отличная работа!!
Әсемгүл
Әсемгүл
22 апреля 2022 14:35
Өте керемет. Маған ұнады
Балжан
22 апреля 2022 14:39
Өте тамаша ағай мақалаңыз. Көптеген керемет мәліметтер алуға болады
Акзер
Акзер
22 апреля 2022 14:41
Өте жақсы.Ұнады
Естуре Конакбаев
22 апреля 2022 14:49
Керемет,маған унады
Игалиева Бақытгүл
22 апреля 2022 14:49
Ағай, ұрпақ тәрбиелеуде еңбегіңіз жемісті болсын. Абыройыңыз арта берсін.
Альбина Тулеулиева
Альбина Тулеулиева
26 апреля 2022 18:14
Өте керемет! Маған ұнады.
Әміре
Әміре
29 апреля 2022 13:58
Керемет жүргізілген талдау екен.Маған да ұнады.Таптырмайтын дүние.
керемет жұмыс
2 января 2024 21:29
керемет жұмыс
керемет жұмыс
2 января 2024 21:31
t4,tu343pl34 ;tv3c3y r-h343p
керемет жұмыс
2 января 2024 21:31
еңбегіңіз жансынІ