Оқушы жетістігі – мұғалімнің жетістігі, ал мұғалімнің жетістігі жаңашыл әдіс-тәсілдерді тиімді қолдана отырып жаңа ғасырға сай өзгеше қабілетті, адагершілікке бай қасиеттерге ие ұрпақ қалыптастыру педагогтің оқу мен оқытудағы шеберлігі, үйренуі мен ізденуінің нәтижесі.
Қазіргі мына COVID- 19 жайлаған қиын уақытында оқыту, үйретудің мазмұны да, сипаты да амал- тәсілдері де мұғалімдер үшін күрделене түсті. Ұлы ағылшын ағартушысы Уильям Уорд айтқанындай “Жай мұғалім хабарлайды, жақсы мұғалім түсіндіреді, керемет мұғалім көрсетеді, енді ұлы мұғалім шабыттандырады”.
Білім беру жүйесі мамандардан кәсіби икемділік пен ұтқырлықты, сан қырлы шығармашылық қызметпен өзін- өзі басқару, өзін- өзі ұйымдастыру жағдайындағы біліктілікті қажет етіп отыр. Еліміздің жаңашыл мұғалімдері желілер жүйесінде пәндік курстардан оқып үйренуде. Біздер мұғалімдер оффлайн немесе бетпе- бет оқытудың тиімділігін қаншалықты түсінсек, ата- аналар да соншалықты түсінген уақыт болды.
Әрбір мемлекеттің өсіп өркендеуінің, бәсекеге қабілетті болуының ең басты үміті- болашақ ұрпақтың алған білімінде және өз еліне қызмет жасауында. Сондықтан да дамудың көкжиегіне шығу біздің еліміздің білім беру саласын дұрыс жолға қойып, сапасын көтеруді мақсат етуде.
Сөзімізді қорытындылай келе бір сабағымның жоспар құрудағы тәжірибемді бөлісіп, 17ші ғасыр ағылшын педагогы, философ Джон Локктің сөзімен аяқтағым келіп отыр.
“The improvement of understanding is for two ends: first our own increase of knowledge; secondly, to unable to deliver that knowledge to others”.
Learning objectives | 6.C3 respect differing points of view 6.R6 recognize the attitude or opinion of the writer on a growing range of unfamiliar general and curricular topics, including some extended texts 6.R2-understand independently specific information and detail in short, simple texts on a limited range of general and curricular topics. 6.S7 use appropriate subject-specific vocabulary and syntax to talk about a limited range of general topics. |
| ||||
Lesson objectives | All learners will be able to:
|
| ||||
Most learners will be able to:
|
| |||||
Some learners will be able to:
Identify all of the main ideas and specific information correctly in text and use a range of target vocabulary correctly in response to prompts. |
| |||||
Bloom Taxonomy | Teacher’s activities | Pupil’s activities | Mark | Resources | ||
(Beginning the lesson) Remembering-1Warm up
(Middle ) Rnowledge and Understanding-3 5 min
Applying – Analyzing- 4.- 8 min 5.6- 5 min preparing 5 min – dialogue 5 min- presenting 5 min- formative assessment
| Pre-learning (W) Teacher greets the class and warms up the group with some questions about national parks of our country. Pictures on 1st slide The teacher introduces the topic and objectives of the lesson. 1.Teacher asks St to create group Mind map about national parks. 2. Next T checks H/W which St have done at home. It is a text about Altyn- Emel national park. They listen the main part of the text and answer the questions ex 2 p.40 (W) ex3 will be checked on their copybooks and assessed by a teacher. Ex4. Will be done on the board by weaker students. Checking the meaning of new words from the text. T. asks to find the right definition of the word and glue it next to right word. Group work-3min T. informs that they are going to take new texts about national parks and asks Sts. if they know some parks in Kazakhstan. What other national parks do you know? This is a list of national nature parks in Kazakhstan:
The main part of the lesson. Teacher provides Ss in groups with adopted texts A, B, C to read and convey the information to other groups using Jigsaw method. Ss should give information about the Nat park and :
Teacher gives instruction and criteria for the task Criteria;
Test on the taken material about National parks Answer keys of test: 1d,2c,3b,4a,5b https://www.youtube.com/watch?v=VNySTUKOlWU a song: Put A Little Love In Your Heart |
Learners answer the questions and describe the pictures if they know some of their names and try to guess the topic
Support will be by strong students or sometimes by a teacher.
Differentiation task L’s get the differentiated texts according to their level to speak about it on these points.
Descriptor: 1. The name of the nat park 2. its location and landscape 3. Why it is important 4. What animals and plants we can see there
Ls answer to 5 questions And check their work and mark their test
|
T.assessment by praising and clapping
T assesses with Stars sticker
Peer assessment
Self- assessment
Two stars and a wish.
T assesses Ss with sweets to 100% rightness
| PPT pictures
PPT
SB p.40 CD
PPT
Resources from Internet
PPT
Presentation Poster | ||
Ending the lesson Evaluating 2 min
| Home task. WB p.30 ex 1-4 Finished? Teacher gives instruction how to speak about their impressions and to make self -assessment | Self-assessment. How well do I understand? 4 - I can do this and explain it to someone else. 3 - I understand and can do this by myself. 2 - I need more practice. 1 - I don't understand this yet. | L’s give Feedback and asses themselves | PPT |