Поиск статей:
ESI
Рейтинг:
ID: ESI176

САРАЛАП ОҚЫТУ ТӘСІЛІНДЕГІ ТЕРЕҢДЕТУ ПРИНЦИПІН ЖҮЗЕГЕ АСЫРУДЫҢ ТИІМДІ ЖОЛДАРЫ

Қазіргі таңда оқушы нақты білімді тиісті деңгейде қолдана алмаса, ақпарат қажеттілігін жойып, бірте-бірте ұмытылуы мүмкін. Мектеп, ЖОО бітірген түлек қоғамда тиісті мәселені шеше алмайтын, өзіндік ойлау, талдау жасамайтын жай ақпаратты толық игерген маман ғана болатын. Қазіргі жаңа технологияның орнын кейін басқа да тәсілдер алмастыруы мүмкін. Оқыту жүйесіндегі басты бағыт - жеке тұлғалық қасиетке бағытталған білім беру жүйесі. Сондықтан оқыту процесі мазмұнды және ісәрекетке бағытталуы тиіс, оған қоса қолжетімді және қызықты болуы шарт. 

Саралап оқытудың тереңдету принципін жүзеге асыру кезде бастапқы теориялық мәліметтер қажеттілігі байқалдыДаму психологі және Гарвард университеті жанындағы білім берудің Жоғары мектебінің білім беру профессоры Говард Гарднер ойлауды лингвистикалық, логика-математикалық, музыкалық, дене-кинестетикалық, кеңістік, тұлғаралық, тұлғаішілік және табиғат зерттеуші деп сегізге жіктеген. Бұл оқушыларды қабілетттері бойынша бөлу үшін өте маңызды, яғни сәйкесінше оқушылардың оқуы, ақпаратты есте сақтауы, тапсырмаларды орындауы мен түсінуі әртүрлі деңгейде. Оның айтуынша, егер мұғалім оқыту мен бағалаудың түрлі әдіс-тәсілдерін пайдаланса, оқушылардың білім сапасы жақсарады. Бұл көп оқушыны қамтып, олардың мазмұнды игеруін жақсартады. 

Мектепте гуманитарлық пәндерде әртүрлі қабілетпендайындық деңгейімен келіп отырған оқушыларға сабақ бере отырып, «өз шәкірттеріме не үйретемін?» сұрағын жиі қоямызӨз алдымызға келген оқушыларға жаңа ақпаратты меңгертіп қана қоймай, оған қоса сол ақпаратты басқа, тиімді жолмен ұсына отырып, өмірмен байланыстыруға да болады. Әрбір оқушыға кез-келген ақпараттарды тиімді түсіндіруге болады. Алайда оқушы тілін табудың ең тиімді жолы – бұл дәстүрлі әдіс-тәсілдермен қатар, жаңа тиімді әдістерді кең қолдану. Соның ішінде сыни ойлау дағдыларын дамытатын тәсілдерді ерекше атауға болады. Осыған орай саралап оқытудың тереңдетілген принципі бойынша сабақты қалай жоспарлауға болады, оқытудың қандай стратегияларын қолданған жөн, қалыптастырушы бағалауды қалай тиімді жүзеге асыруға болады деген сұрақтар туындады. 

Сондай-ақ алдымызда «Тереңдетілген принциптің тиімділігі неде? » деген басты сауал тұрдыЗерттеу аясында 2 сабақ өткізілді. Бірінші сабақ қазақ тілі пәнінен өтсе, екінші сабақ Қазақстан тарихы болды. Әр сабақтың жоспары шығармашылық топтың талқылаулары негізінде құрылды, сәйкесінше сол топтың мүшелері сабаққа бақылау жүргізіп, соңында сындарлы ұсыныстар берді. 

1-зерттеу сабағына «Суға қатысты ырымдар мен тыйымдар» тақырыбы алындыОқу мақсаты ретінде «8. ӘТН4.3. Шылау түрлерін ажырата білу, орынды қолдану» таңдалды. Сабақты жоспарлаған кезде мұғалім сабақта бағалауды тиімді жүзеге асыруда қиындықтармен кездесті. Бағалауды жоспарлау кезінде әр тапсырмадан кейін кері байланыс беру қажеттілігі туады. Алайда тереңдетілген принцип бойынша оқушылар орындап болған тапсырмадан кейін келесіге көшеді, ал оқушылардың тапсырмаларды орындау жылдамдығы әртүрлі. Мұғалім тапсырманы орындап болған бірінші оқушының жұмысына кері байланыс беріп жатқан кезде екінші оқушы орындап болу мүмкін, екіншіден кейін үшіншісі, үшіншісінен кейін төртінші, т.с.с. 

Сыныпта 19 оқушы болғандықтанәр оқушыға кері байланыс беру сапасы төмен боладытіпті кей оқушылардың жұмысы бағаланбай қалады деген қауіп болдыСондықтан мұғалім сабақта топтық жұмысты ұйымдастыруды ұйғарды. Сабақтың басында мұғалім оқушыларға шылаудың 5 белгісін кезек-кезек көрсетіп оны жасырды. Деңгейі жоғары оқушылар 2-тұжырымнан кейін-ақ шылау екенін тапты. Орта және төмен деңгейлі оқушылар 5-тұжырымнан кейін сабақтың тақырыбы шылаумен байланысты екенін түсінді. 

Мұғалім сабақтың тақырыбыоқу мақсаты мен бағалау критерийлерін түсіндіріп болған соңмағынаны тану мақсатында әр оқушыға шылау түрлерінің ережесі берілдіОқушылар мәтінді «Speed dating» стратегиясы арқылы меңгерді. Бұл мәтінді тез әрі сапалы меңгеруге мүмкіндік берді. Ережені талқылап, шылаудың түрлерін анықтағаннан кейін, саралап оқыту басталды, яғни топтар тапсырмаларды өз деңгейлері бойынша орындады. Бірі ерте аяқтап, келесі тереңдетілген тапсырмаға көшсе, кейбір топтар белгілі бір тапсырмаларды орындауда қиналды. 

Нақтылап айта кетсек, 2-тапсырма Блум таксономиясы бойынша құрылдыБілу, түсіну деңгейі бойынша топтар берілген шылауларды түрлеріне жіктеді. Топтар бұл тапсырманы жоспарланған уақытта орындай алмады. Бұған себеп – сөздердің көп берілуі. Сондай-ақ шығармашылық топпен талқылағанда, алдыңғы жаттығуда ережені талдағанда, мысал сөздерді қосуға ұсыныс берілді. Бұл тапсырманы орындап болған топтар келесі қолдану деңгейіндегі тапсырмаларға көшті. Атап кететіні, барлық топтар бұл тапсырманы бір уақытты аяқтамады, сондықтан мұғалім әр топтың жұмысына кері байланыс және келесі тапсырмаға нұсқаулықты беруге үлгерді. 3 және 4-тапсырмаларда топтар меңгерген шылау сөздерді берілген мәтіндегі бос орындарға мағынасы бойынша дұрыс орналастыруы және мәтінде шылауы кездеспейтін 3 сөйлемді шылау сөзді қосу арқылы өз сөзімен қайтадан жазу (перфираз жасау) керек болды. 

Осы орайда бағалауда қиындықтар тудыМұғалім топтардың жұмысына өзінің тарапынан кері байланыс беруді жоспарлады, алайда 3-тапсырманы аяқтап болған топтармен қатар 2-тапсырманы тәмамдаған топтар да бағалауды қажет етті. Бұл жағдай мұғалімнен мобильді жұмыс жасап, тез кері байланыс беруді талап етті. Шығармашылық топтың ойынша, барлық жұмыстарға тиімді кері байланыс беріліп, сындарлы ұсыныстар айтылды. 5-тапсырмада топтар талдау және баға беру деңгейі бойынша 3 сұрақтың бірін таңдап, 40-50 сөзден тұратын жазба жұмысын жазу жоспарланды. 

Бұл тапсырманы 5 топтан 2-еуі орындасақалғандары білутүсінуқолдану деңгейіндегі жаттығуларды толығымен орындап шықтыСабақ «БББ» рефлексиясымен аяқталды. Рефлексия парағын саралағанда барлық оқушылар тапсырманы орындау барысында шылаудың барлық түрлерін меңгере алғандығын және сабақта өзін қолайлы ортада сезінгенін көрсетті. Әдетте дәстүрлі қазақ тілі сабағында топтарға тапсырма берген кезде барлығына бірдей уақыт беріледі. Уақыт аяқталған соң топтар өз жұмыстарын ортаға шығып қорғап, мұғалімнен не сыныптастарынан кері байланыс алады. Осы орайда кей топтар тапсырманы тез, ал кейбіреулері баяу орындауы мүмкін. 1-зерттеу сабағында саралап оқытудың тереңдетілген принципін қолдану нәтижесінде жоғары және орта деңгейлі оқушылардың қажеттіліктері ескерілді. 

Әр деңгейдегі оқушылар тапсырманы сапалы орындадыШығармашылық топ тарапынан білутүсінуқолдану деңгейінде бағалау кезінде тапсырманы орындап болған топтарға шығарылған дайын жауаптарды беру ұсынылдыСебебі сабақтың бұл кезеңінде жеке бағалау толығымен өз қызметін орындап, мақсатына жетеді деген болжам бар. 

2-зерттеу сабағында 8-сынып оқушыларына 8.3B. Қазақстан Ресей империясының құрамында бөлімі бойынша «1886-1891 жылдары «Жаңа Ережені» қабылдау неліктен қажет болды? » тақырыбындағы сабақ негізге алындыСабақ жоспары әдістемелік бірлестіктегі әріптестермен және ісәрекеттегі зерттеу жұмысы аясындағы сыни доспен бірігіп құрастырылды. Сабақ жоспарындағы басты әдіс-тәсілдер оқушылардың қабілеттерін ескере отырып, тарихи оқиғаны тереңдете ұсынуға бағытталды. Тапсырмалар қарапайымнан күрделіге қарай Блум таксономиясы негізінде прогрессиясы сақталған. 

Тақырып бойынша

1. отарлау саясатының қазақтардың дәстүрлі шаруашылығына тигізген әсерін талдау

2. Ресей империясының қоныстандыру саясатының себептері мен салдарын талдау оқу мақсаттары ұсынылды

Әрбір оқу мақсатына тиісті бағалау критерийлері ұйымдастырылдыБағалау критерийлері: барлығы, көпшілігі, кейбірі орындай алатын деңгейге бөлшектеп ұсынылды. Тереңдету принципі бойынша өткен аптада қазақ тілі сабағына қатыса отырып, келесідей қорытынды жасалды: тереңдету принципі негізіндегі әдіс-тәсілдердің басым бөлігі жұптық және жеке жұмыс орын алған жағдайда тиімділігі, нәтижесі көрініс табады. Өйткені қазақ тілі пәнінде оқушылар топқа бөлінгендіктен, саралап оқыту тәсілінің тиімділігі нақты көрініс таппады. Оған қоса, бағалауда бірнеше кедергілер орын алды. 

Сабақтың бастапқы бөлігінде оқушылардың қызығушылығын арттыратын тапсырма барлығына ұсынылдыТақтаға Қазақстан картасы түріндегі сурет және бағыттаушы сұрақтар берілді. 

Сурет алдыңғы сабақта көрсетілгендіктеноқушылардан «Неліктен өткен сабақтағы карта қайтадан көрсетіліп тұр?» сұрағы қойылдыОқушылар өткен сабақпен байланыстыра отырып, жаңа тақырыпқа болжам жасады. Тапсырманың ұтымды жағы сынып оқушыларының барлығының қатысуы, алайда, сұрақты тез түсінген, қабылдаған оқушылардың жауабы айтылған уақытта қалған оқушылар өз жауаптарын ұсынудан бас тартты. 

Сабақ тақырыбыоқу мақсатыбағалау критерийлері таныстырылғаннан кейіндескрипторлар оқушылармен бірге құрастырылдыӨздеріне қолжетімді дескрипторларды құра отырып, оқушылардың белсенділігі осы тұста арта түскендігі анықталды. Тиісті дескрипторлар нақтыланғаннан кейін, бағалау критерийлерінің барлығы, көпшілігі, кейбір секілді сөз тіркестеріне назар аудартамыз. Тиісті критерийлерді орындау үшін оқушыларға 4 басты тапсырма ұсынылып, тапсырмалардың мазмұнын қарапайымнан күрделіге қарай тереңдетілетіндігі ескертілді. Әрбір тапсырманы орындауға тиісті уақыт, бағалау құралдары да ұсынылды. Оқушылар алдымен, жұптық кейін жеке жұмыстар орындады. 

Алғашқы тапсырмада оқушылар жұппен мәтін арқылы картаға реформа бойынша губернаторлықтароблыс шекараларын белгілейдіБұл жерде қабілеті жоғары оқушыларға тұпнұсқадағы мақала ұсынылса, қабілеті төмен деңгейдегі оқушыларға өңделген, нақты, жүйелі ой ұсынылған мәтіндік ақпарат берілді. Оқушылар жұппен ақылдаса отырып, тиісті ақпараттағы облыстарды картаға белгіледі. Қолдану дағдысы орын алатын бұл тапсырманы жұп өзара бағалау арқылы тексерді. Нәтижесінде картаға барлық жұптың толық облыстарды орналастыра алмағанды анықталды. Сабақ соңындағы кері байланыстан анықталғандай, оқушыларға нақты тапсырманың орындаудағы түсіндірме жұмыстың жасалмағандығы анықталды және тапсырмаға берілген уақыттың тым аз болғандығы, өйткені берілген мәтіндік ақпарат мөлшері көлемді болғандықтан, оқушылар тапсырманы тиісті деңгейде орындай алмады. Тапсырмаға қосымша 2 мин. уақыт берілгеннен кейін барлық оқушылар оқу мақсатына қол жеткізді. 

Келесі тапсырманы оқушылардың басым көпшілігі орындау қажет болатынМәтін бойынша Түркiстан және Дала өлкесiн басқару туралы Ережені оқып, басқару жүйесіндегі тірек-сызбаны жеке толтырады. Дескриптор бойынша оқушылар сызбаны толық толтыру керек. Бұл тапсырманың алдыңғы тапсырмаға қарағанда тереңдетілген принципі анық көрінді. Оқушылар басқару жүйесіндегі әрбір қызметтің маңыздылығын көрсетіп, пирамидаға орналастыра отырып, талдау дағдыларын қолданды. Тапсырманы оқушылар уақытылы орындағанымен, тиісті нәтижеге қол жеткізген оқушылар саны 4-еу болатын. Ал бастапқы тапсырманы барлық 12 оқушы бірдей деңгейде орындады. Басқару жүйесінің тірек-сызбасын толықтырғаннан кейін, әрбір оқушыға дайын жауабы ұсынылды. Оқушы дайын жауап арқылы өз жұмысын тексере отырып, кейбір қателіктерді анықтады. Қателіктердің басым бөлігі асығыстықтан, тапсырмаға ұсынылған мәтіндік ақпаратты толық түсінбегендіктен орын алды. 

Тапсырманың ұтымды тұсы оқушыға графиктік-органайзер арқылы оз ойларын жүйелінақтылы түрде ұсынудың тиімділігі анықталдыГрафикалық органайзерлер – оқушылардың ақпаратты тиімді түрде талдауесте сақтау және қолдану үшін қағаз бетіне (немесе компьютергетиімді түрде түсірудің әдістәсілдері

Оқушы алдыңғы тапсырманы толық орындаптиісті қателіктерін жойыптүзету жұмыстарын жасағаннан кейінкелесі тапсырманы орындауға көштіСыныптағы 12 оқушының 6-уы келесі тапсырманы орындады. Қалған оқушыларға қателіктерін түзету үшін тағы да 5 мин уақыт берілді. 

тапсырмада оқушы жеке жұмыстана отырыпЖаңа Ереже мен 1867-68 жжЕреженің ерекшеліктерін анықтапсалыстырадыГрафикалық органайзердің - Венн диаграммасы тиімді қолданылды. Оқушылар өз қабілеттеріне қарай, бірнеше ұқсастықтары мен айырмашылықтарын анықтады. Дескриптор бойынша кем дегенде 3 айырмашылық пен ұқсастық анықтау қажет болатын. Алайда қабілеті жоғары оқушылар 5-6 айырмашылық пен ұқсастықтарды талдаса, ал қабілеті орташа оқушы дескриптор бойынша 3 ұқсастық пен айырмашылықты анықтаумен шектелді. 

Тапсырма ауызша қорғалыпжалпы сыныппен талдау арқылы мұғалім бағалауыкері байланысы берілдіӘрбір оқушы өз жауабын ұсына отырып, қалған оқушылармен идеясының ұқсастығы қарастырылды. Тапсырма жоғарғы деңгейдегі ойлау дағдысына бағытталған. Сондықтан сыныптың барлық оқушыларының осы тапсырманы орындай алмауы орынды деп есептейміз. Тапсырманы орындауын талдай келе, оқушылар өз қабілеттеріне қарай ұқсастықтары мен айырмашылығын анықтағанымен, тиісті толық, аргументтелген жауап ұсына алмады. Берілген дескрипторда ұқсастық пен айырмашылықтың саны жазылғанымен, қандай көлемде, мазмұны қандай болу керек? міне осы тұрғыдан алғанда оқушы жұмысында қателіктер орын алды. Тапсырманың ұтымды тұсы Венн диаграммасы арқылы нақты білім деңгейі анықталып, тексерілді. Оған қоса жұмыс тиісті уақытта орындалды. 

Алайдаанықталған ұқсастықтар мен айырмашылықтардың толық жауабының болмауынан 6 оқушының 3-уі ғана келесі шығармашылық тапсырмаға жіберілдіСонымен 3 оқушы 3 тапсырманың қателіктерін түзету жұмыстарын жүргізсе, қалған 6 оқушы 2-ші тапсырмаларын аяқтап, 3-ші тапсырманы орындай бастады. 3-ші тапсырманы аяқтаған 3 оқушы шығармашылық тапсырманы орындауға көшті. 

Тапсырмада оқушы тиісті мәтіндегі сот жүйесіндегі өзгерістерді талдай отырып, «сот жүйесі қалай өзгерді? » сұрағына жауап іздейдіХалық сотының қызметімен таныса отырып, интерпретацияланған тарихи деректі арқылы «Смағұлдың ісін шеш» ситуациялық мәселені шешеді. Мәселені шешуде оқушылар тиісті аргументтер келтіре отырып, ойды толық дәйектер арқылы дәлелдейді. Тапсырманы орындаған 3 оқушының 2-уі толық деңгейде өз ойларын ұсына білді. Аргуметтерді нақты көрсетті, ал 3-ші оқушы мәселені жай сипаттау арқылы шешті. Сондықтан, өз жауабын толық негіздей алмады. Тапсырманың ұтымды тұсы, шығармашылық, өзіндік шешім қабылдайтын түрде берілуі. Алайда, тапсырманы оқушылардың барлығы дерлік орындай алмауы, жеке субъективтік көзқарастың басым болуы, нақтылы тарихи деректерге сүйене алмауы – оқушының тарихи дерекпен жұмыс жасауда белгілі бір кедергілердің орын алатындығын көрсетеді. 

Сонымен 8-сынып оқушыларына тереңдету принципі негізінде өткізілген сабақта оқушылардың барлығы 1 және 2 бағалау критерийлерін орындау арқылы толық сабақтың 2 мақсатына қол жеткіздіАл кейбірі 3 бағалау критерийін, тек бірнешеуі ғана 4 бағалау критерийлерін орындауға қол жеткізді. Жалпы тереңдету принципі бойынша өткізілген сабақтың кейбір тұстары оқушы үшін тиімді болғандығы анықталды. 

Мысалытапсырмаларда бағалау тәсілдерінің әртүрлі болуы (өздікөзіндікжұптықмұғалім бағалауы), тапсырмаларды орындай алмаған жағдайда қатемен жұмыстың орын алуытиісті тапсырмалардың қарапайымнан күрделіге қарай бағытталуы нақты көрсетілдіОқушылар тапсырмаларды графиктік органайзер түрінде жүйелі түрде ұсынылғандығын баса көрсетті. Алайда берілген бағалау критерийлеріне сыныптағы барлық оқушылардың қол жеткізе алмауының да өзіндік себептері бар. Мысалы: мұғалім тарапынан толық түсіндірмелік жұмыстың жүргізілмеуі. 1-бақылаушы мәлімдеуінше, оқушы мұғалімнің тапсырманы қалай орындау қажеттілігін дұрыс түсінбегендіктен, толық өз қабілеттерін көрсете алмай, тиісті тапсырмалардан қателіктер жіберді. Оған қоса оқушылар топтық жұмысқа бейімделіп, жазба, жеке жұмыстарда ортақ мәселені талдауға аса көп мән бермеді. 

Сабақ соңында мұғалім оқу мақсаттары мен бағалау критерийлеріне қайта оралыпқорытынды жасаған уақытта оқушының қаншалықты деңгейде тапсырманы орындай алғандығы анықталды2- бақылаушының пікірінше, тапсырма санын азайтып, берілетін уақытты, арнайы қатемен жұмысқа, бағалауға көбірек бөлген жағдайда, мүмкін тиісті тапсырмаларды барлық оқушылар орындап, сабақ тақырыбы бойынша қорытынды жасауға толық уақыт жеткілікті болар еді. 3-бақылаушының пікірінше, берілген тарихи дереккөздерді оқушы қабілетіне емес, жас ерекшеліктеріне қарай өңдеп, ықшамдап, қысқартылған күйде бергенді жөн деп тапты. Өйткені мәтінді талдауға, график-органайзерлермен жұмыста оқушылардың біразы кедергілерге тап болды. 

Екі зерттеу сабағы нәтижесінде гуманитарлық пәндерде саралап оқытудың тереңдетілген принципін қолдануға арналған келесі ұсыныстар айқындалды

1. Сыныпта жеке немесе жұптық жұмысты ұйымдастыру

2. Жеке бағалау жұмыстарын ұйымдастыру

3. Орындауға тиісті тапсырмалардың нұсқаулығы мен дескрипторларын сабақтың басында айтып түсіндіру

Сондықтан осы ұсыныстарды есепке ала отырыпалдағы уақытта сабақта саралау әдісінің тереңдету принципінің өзіндік ерекшеліктерін ескере отырыптиімді сабақ жоспарын құрастыруды алға қоямыз деп ойлаймызАлдағы уақытта саралап оқытудың басқа да принциптері бойынша оқушы қабілетін ескере отырып, үнемі қолдау көрсету, жан-жақты дамыту, зерттеуге бағыттау арқылы өз пәніміздің тиісті оқу мақсатын меңгертіп қана қоймай, зерттеушілік дағдыларын қалыптастырып, қабілеттерін шыңдауға мүмкіндік аламыз деген сенімдеміз. 

Пайдаланылған әдебиеттер: 

1. Дулама Мария Элиза. Кластеры как форма организации мышления. //lib.1september/ruhtm 

2. Gardner, Howard (1983), Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences, Basic Books, ISBN 978-0133306149 

3. Жампеисова М. М. Технология модульного обучения. Актобе, 1999, С.129 

4. Загашев И. О., Заир-Бек С. И., Муштавинская И. В. Учим детей мыслить критически. - СПб: Изд-во «Альянс-Дельта», 2003.

 5. Загашев И. О. Новые педагогические технологии в школьной библиотеке: образовательная технология развития критического мышления средствами чтения и письма // lib.1september/ru.2004/17/15.htm-35к. 

6. Кобдикова Ж. Орта мектепте білім алуды технологияландыру (саралап деңгейлеп окыту). 2002, 27 б. 

335 0
АРАЙЛЫМ МАГЗУМОВА1 , САКЕН МУНБАЕВ2 , Орал қаласындағы физика-математика бағытындағы Назарбаев Зияткерлік мектебінің 1 тарих пәні мұғалімі, 2 қазақ тілі мен әдебиеті пәні мұғалімі Ұлы дала ұстазы № 000126
Оставить комментарий

Подтвердите что вы не робот - [] *: