Егер сіз маған айтсаңыз, мен оны тез ұмытып кетемін,
егер сіз маған жазсаңыз, мен оны оқимын, бірақ оны да
ұмытып кетемін, егер сіз мені жұмысқа тартсаңыз,
мен оны біліп жүремін және есте сақтаймын…
Жан Жак Руссо
Болашақта өзімнің білімімді қалай көремін? Сірә, ешкімді заңды деп санайтын бұл мәселеге бей-жай қарамаймыз десек қателеспеуіміз керек. Өйткені, біз қоғамымыздың, мемлекетіміздің болашағы туралы ғана емес, бүкіл планетаның болашағы туралы, егер қазір қоғамда, табиғатта болып жатқан оқиғаларға сүйенсек,қоғамның жаңа талаптары «оқуға үйрету» сияқты негізгі білімдік құзыреттілікті қамтамасыз ететін оқушылардың жалпы мәдени, жеке, танымдық дамуы сияқты мақсаттарбілім беруді анықтайды. Оқушылар арасында әлемнің бейнесін қалыптастыратын және адамның оқуға, тануға, ынтымақтастыққа, қоршаған әлемді дамытуға және өзгертуге қабілеттілігін анықтайтын жалпыға бірдей білім беру іс-әрекеттерін қалыптастыру мәселесі күрт туындады.
Жалпы осындай заңды сұрақтар туындайды: қазіргі мектеп оқушылары неге оқуға деген ынта-жігері төмен? білім сапасын арттыру үшін не істеу керек? баланың білім алғысы келуі үшін қалай және қандай жағдай жасау керек?
Оқытуда жаңа тәсілдерді қолдану бүгінгі таңда әр мұғалім үшін өзекті болып табылады. Әркімнің осы мәселені шешудің өзіндік жолдары, өзіндік тиімді формалары, жұмыс әдістері бар. Бірақ бір нәрсе анық: әр оқушыға өзіне, өзіне деген сенімділікті арттыруға, оны ашуға мүмкіндік беретін, шығармашылық қабілеттерін дамытуға ықпал ететін осындай қолайлы жағдай жасау керек.
Демек, сабақтарда мұғалім мен оқушылар арасындағы сенім, ынтымақтастық, ынтымақтастық атмосферасы орнауы керек. Осы шарттарға, осы қатынастарға қалай қол жеткізуге болады?
Бұл қоғам үшін осы маңызды мәселені сәтті шешуге оқу арқылы сыни ойлауды дамыту технологиясымүмкіндік береді. Стандартты емес өмірлік жағдайда тиімді әрекет ете алатын құзыретті тұлғаны тәрбиелеу қажеттілігі білім берудегі заманауи технологиялардың дамуына себеп болды. 7-8 сыныптарда жас ерекшеліктеріне байланысты қарым-қатынас процесінің өзі өте маңызды болады және ең бастысы оқуға деген шынайы қызығушылық сақталады. Бұл "шыншыл, ашық, дәйекті, талдауға қабілетті, қызығушылық танытатын, ақылға қонымды және шешім қабылдауда ақылға қонымды болу ниетін" дамытуға мүмкіндік беретін ең құнарлы жас (мұғалімге арналған нұсқаулық., pp187), бұл оңтайлы стратегия үшін ең жақсы жас. Мұндай Стратегия - "сыни ойлауды оқыту" болып табылады.
Сыни тұрғыдан ойлау технологиясы-бұл оқушылардың білім сапасын арттырудың тиімді әдістерінің бірі, демек, белгілі бір пәнді оқуға деген қызығушылық.
Мен сыни ойлауды дамыту технологиясының көптеген әдістері туралы естідім, кейбіреулерін өзім зерттедім, ТРКБ-ны зерттеу курстарынан өткен мұғалімдердің сабақтарында қолдануды байқадым. Ұсынылған біліктілікті арттыру курстарында өз білімдері мен дағдыларын тереңдете отырып, ол халық даналығының дұрыстығына тағы бір рет көз жеткізе отырып, сөзсіз қанағат алды: «өмір сүру ғасыры-оқу ғасыры». ҚР БҒМ - мен тікелей байланысты, одан кейін Қазақстан Республикасында орта білім мазмұнын жаңарту шеңберінде функционалдық сауаттылықты дамыту және білім беру бағдарламасы бойынша курстардан өтті . Барлық аталған курстардың негізі "оқу және жазу арқылы сыни ойлауды дамыту"технологиясы болғанын атап өткен жөн.
Қазіргі уақытта мен TRCM–ді сабақтар мен сыныптан тыс іс-шараларда белсенді қолданамын, өйткені бұл технология студенттердің өз бетінше ойлана бастауына, тақырыпты зерттеудегі бағытты өздері анықтай алуына, мәселенің оңтайлы шешімін өз бетінше іздеуге және табуға, яғни әр түрлі жағдайлар мен жағдайларда өз бетінше, қораптан тыс ойлауға және әрекет етуге үйренуге арналған мағыналы тәсіл болып табылады.
ҚРЧМ міндеттері:
*мәтінмен жұмыс істей білуге үйрету (ғылыми, көркем және т.б.);
*өзіндік шығармашылық жазбаша жұмыстарды жасауға үйрету;
*жаңа ақпаратты ойланып, сыни тұрғыдан қарай білу;
* берілген ақпараттың дәлдігі мен құндылығына қатысты қорытынды жасай отырып, әртүрлі көзқарастардан жаңа идеяларды ұсыну.
Физика сабағының мысалында мен осы технологияның артықшылықтары мен мүмкіндіктерін көрсеткім келеді .
Мен сабақта қолданатын ТРМК әдістері мен тәсілдері :
- Қалың және нәзік сұрақтар
- Кластер
- Эссе
- Болжау ағашы
- Идеялар қоржыны
- Миға шабуыл
- РАФТ
- Рефлексия (өз жұмысын ,өзінің қатысуын және өзінің жағдайын талдау)
- Венн диаграммасы
Мысалы, "Кластер" -топтама, шоқжұлдыз қабылдау оқушыларға кез-келген тақырып туралы еркін және ашық ойлауға мүмкіндік береді. Біз негізгі ұғымды ортаға қоямыз және одан осы тұжырымдаманы түсіндіретін сәулелер саламыз,олардан келесі сөз өз кезегінде ұғымды тереңірек түсіндіретін,тарататын болады.
Кластерді қолдану ыңғайлы және орынды, өйткені оны сабақтың әртүрлі кезеңдеріндеқолдануға болады: актуализация – ақыл—ой әрекетін ынталандыру, түсіну - жаңа оқу материалын құрылымдау, рефлексия-зерттелген материалды қорытындылау кезінде.
Сыни ойлауды дамыту технологиясы оқушының жеке өсуіне үлкен мүмкіндіктер береді, оқушылардың тәуелсіз ойлау және шығармашылық белсенділігін дамытады. ТРКМ мұғалімге оқушылардың оқу процесіне белсенді қатысуына пассивті тыңдау мен қайталауды ауыстыруға көмектеседі және сол арқылы физиканы оқытудың тиімділігін арттырады.
Сын тұрғысынан ойлауды дамыту технологиясын қолдана отырып, оқушыларды сабақтарда бақылау сабақтардың жанды,қызықты болатындығын және оқушыларға сабақта белсенді жұмыс істеуге ғана емес, сонымен қатар ойлаудың барлық түрлерін дамытуға көмектеседі: қарапайым білім мен түсінуден бастап жоғары деңгейге дейін - талдау және бағалау.Кумулятивті әңгімелерден біз біртіндеп зерттеуге көштік.
Соңғы 3 жылда физика пәні бойынша оқушылардың білімі мен жетістіктерінің салыстырмалы мониторингі маған мұғалім ретінде қойылған мақсаттар мен міндеттерге қол жеткізуге көмектескен RCM технологиясы екенін дәлелдейді. Мен К. Д. Ушинскийдің ойымен тағы да келісемін: "балалар мүмкіндігінше өз бетінше оқуы керек. Ал мұғалім бұл тәуелсіз процесті басқарды және оған материал берді".
Біздің міндетіміз-оқушыға мектепте алған барлық білімі мен дағдыларын іздеуге, табуға, шешуге, қолдануға тура келетін өмірге дайындалуға көмектесу.
ТРМК әдістері мен әдістерін қолдану:РАФТ,СИНКВЕЙН,ЭССЕ,алты бас киім,қалың сұрақтар және басқалар - маған сабақтарды қорытындылауға көмектесті және оқушылардың шығармашылық қабілеттерін дамытуға ықпал етті.
Түрлі тапсырмаларды орындау әдістерін қолдана отырып, салыстыру мүмкіндік берді ғана емес, ойлау әрекетін жандандыру, оқушылардың, бірақ үйретті оларды жасап, өзінің адамгершілік таңдау.Қажетті материалды таңдап, оқушылар артық заттарды алып тастауды үйренді. Сонымен, олар ақпаратты синтездеуді үйренді.
Менің бақылауларым ҚРЧ қолдану оқушылардың оқуы мен шығармашылық қабілеттерін дамытуға тиімді әсер етіп қана қоймай, үлгерімі нашар оқушылардың белсенділігіне де оң әсер еткенін көрсетті .Олар өздерінің шешілмеуін жеңе білді, ұжымда жұмыс істеуді, өз пікірлерін айтуды, белгілі бір мәселелер бойынша өз бетінше жұмыс істеуді үйренді. Көптеген адамдар пән бойынша нәтижелерді айтарлықтай жақсартты, өзін-өзі бағалау және оқуға деген ынтасы артты.
Әдебиет:
1. Башарұлы Р., Тоқбергенова У., Қазақбаева Д., 7 сыныпқа арналған оқулық.
2. Б.М. Дүйсембаев, Г.З. Байжарасова,А.А. Медетбекова, 8 сынып оқулығы.
3. Мұғалімге арналған нұсқаулық, "Назарбаев Зияткерлік мектептері" ДБҰ 2012ж.
4. Физика бойынша оқуға арналған кітап 7-сынып. Авторы: И. Г. Кириллова.
5. Дәстүрлі емес сабақтар, сыныптан тыс шаралар. Авторы: Л. А. Горлова.
6. С.И. Заирбек, И.В. Муштавинская "сабақта сыни ойлауды дамыту": мұғалімге арналған нұсқаулық. – М.: Білім, 2004-175с.